اختلاف کے مسئلہ کا واحد حل

اختلاف کے مسئلہ کا واحد حل

فکر و نظر یا ذوق و عمل میں اختلاف بذات خود کوئی مسئلہ نہیں۔ مسئلہ اس وقت پیدا ہوتا ہے، جب اس قسم کے باہمی “اختلاف” کو ایک دوسرے کی “مخالفت” کا ذریعہ بنا دیا جائے۔ 

تاہم بعض اختلافات ایسے ہوتے ہیں، جو ڈائیلاگ یا ڈسکشن سے نہ رفع ہو سکیں نہ اس حد تک کم ہو سکیں کہ آپ ان کے باوجود فریق ثانی کے ساتھ اپنا اتحاد قائم رکھیں۔ ایسی حالت میں اسلام اور دانشمندی دونوں کا تقاضہ یہ ہے کہ آپ اختلاف کو “گوارا” کریں۔ اس کی بنیاد پر دوسرے فریق کی مخالفت میں کوئی تحریک یا ہنگامہ نہ برپا کریں-اسی کا نام رواداری (tolerance) ہے جس کا اعلان اور عملی مظاہرہ، ایک برتر معاشرتی اور بین اقوامی اصول کی حیثیت سے تاریخ میں سب سے زیادہ نمایاں طور پر اسلام نے کیا۔ قرآن مجید میں اسی کو لا اکراہ فی الدین اور لکم دینکم ولی دین وغیرہ سے تعبیر کیا گیا ہے۔ جبکہ آج اقوام متحدہ کے عالمی منشور کے تحت یہ اصول، بالاتفاق، انسانی تہذیب کی سب سے اعلی قدر کی حیثیت اختیا کر چکا ہے۔

‘رواداری’، خدا کا ایک آفاقی قانون ہے جس پر اس کائنات کی ہر شئے کا وجود اور اس کی بقا کا دار مدار ہے۔ رواداری کا مطلب ہے اپنے گرد و پیش میں موجود فطری یا فکری اختلافات سے نہ ٹکرانا اور ان کے درمیان یا اطراف سے اپنی مطلوبہ منزل کی سمت یکسوئی کے ساتھ رواں دواں رہنا۔ کائنات کی چھوٹی بڑی ہر چیز رواداری کے اس قانون پر بلا شرط اور بلا بحث پابندی سے عمل کرتی ہے اس لئے کائنات کا پورا نظام نہایت معیاری شکل میں پُر امن طور پر چل رہا ہے۔ یہ صرف انسان ہے جو رواداری کے اس آفاقی اصول کو اپنی انانیت اور گھمنڈ کی بنا پر توڑتا رہتا ہے اور یہی وجہ ہے کہ انسانی دنیا کے فطری اور فکری اختلافات کہیں نظری مخالفت، کہیں اشتعال انگیز بحث و تکرار اور کہیں پر تشدد اور ہولناک جنگ کی صورت اختیار کر لیتے ہیں جن سے صرف بد امنی عام ہوتی ہے اور انسانی مسائل میں مزید اضافہ ہوتا ہے۔

اختلاف کا مسئلہ خواہ ایک مذہب یا فرقے کے مختلف مسلکوں کے ما بین پیدا ہو، یا دو قوموں اور مذہبوں یا ملکوں کے درمیان ظاہر ہو، اس کا واحد آفاقی حل روداری ہے جس کا سبق کائناتی اسکرین پر عالم بالا کی کہکشاؤں سے لے کر زمین کے حشرات تک، ہر شئے کی زبان سے ہر وقت دیا جارہا ہے، مگر بہت کم انسان ہیں جو اس کائناتی سبق کو دھیان سے سنیں اور اس پر عمل کریں۔ 

انیس لقمان ندوی۔ ابو ظبی۔ ۳۰ دسمبر ۲۰۱۵

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s